HOKEJ.sk HOKEJ.sk

Sekol so školou a túžil po kreativite. Rybár s Godlom ju predstavia na svetovom fóre
zdroj:

Sekol so školou a túžil po kreativite. Rybár s Godlom ju predstavia na svetovom fóre

Hokeju sa venoval od malička až do dorasteneckej kategórie. Postupom času cítil, že miliónové zmluvy v NHL budú určené skôr pre iných, no na hokejový svet nezanevrel. Práve naopak, začal hľadať iné možnosti, ktoré by dokázali spojiť jeho talent a ľadový šport.

„Hokej som hrával od piatich rokov a od malička som mal zároveň vzťah k umeniu. Vždy som si niečo kreslil a skúšal niečo kreatívne,“ vracia sa na počiatky svojej úspešnej kariéry 29-ročný Spišiak Peter Wolf. Jeho meno vám možno veľa nehovorí, no s výsledkami jeho práce ste sa už určite stretli. Práve v maskách z jeho dielne totiž chytajú Patrik Rybár, Denis Godla, Július Hudáček či Jaroslav Janus.

Maska Jaroslava Janusa

Dizajn študoval už v rámci strednej priemyselnej škole drevárskej v Spišskej Novej Vsi a neskôr ho odborne podkúvali na Technickej univerzite v Košiciach. „Štúdium som tam však ukončil počas štvrtého ročníka. Jednoducho ma to prestalo napĺňať a chcel som skúsiť niečo iné. Niečo, kde by som sa mohol prezentovať kreatívne.“

V prvej chvíli sa plánoval vydať na dráhu tatéra, no potom našiel vhodnejšie plátno, než je ľudské telo.

„Keďže som sa pohyboval v hokejovom prostredí, škrelo ma, že mnoho brankárov malo čisto biele masky. Na internete som si urobil menší prieskum a zistil som, že v našich končinách sa tomuto remeslu veľa ľudí nevenuje. Navyše som si pomyslel, že by sa to dalo robiť aj lepšie,“
usmieva sa Wolf.

V polovici roka 2015 si tak kúpil prvú striekaciu pištoľ, kompresor, farby a čistú masku, na ktorej začal robiť prvé pokusy.

„Sprvoti som ani len netušil, ako mám vlastne začať. Ako riediť farby, ako ich fixovať. Bola to taká fáza pokus – omyl,“ spomína talentovaný Spišiak na svoje začiatky. „V tom mi kamaráti zohnali prvú zákazku. Za náklady za materiál som mal nastriekať masku pre Marcela Melicherčíka z HC Košice. Poviem vám, v tej chvíli som bol celkom posratý.“


Maska Júliusa Hudáčka

Marcel Melicherčík však v tom čase ešte nemal masku k dispozícii a tak Petrovi ponúkol, aby to skúsil s Popradčanom Dušanom Sidorom. „Na začiatku roka 2015 bola moja prvá maska hotová. Ak sa na to teraz pozriem spätne, tak to bola katastrofa,“ smeje sa Wolf.

Nikto sa nestal majstrom cez noc, no prišla ďalšia ponuka na masku pre Patrika Rybára a potom sa dostal na druhý pokus aj k Melicherčíkovi.

„Pri odlepovaní krycej fólie som vtedy strhol farbu z polovice nápisu Košice a musel som to teda opravovať. Poviem pravdu, v tej chvíli som mal chuť seknúť s tým všetkým. Napokon to však bola prvá maska, ktorá už vyzerala ako-tak.“


S pribúdajúcou praxou sa výsledky zlepšovali a mladý umelec sa začal púšťať do čoraz náročnejších motívov. „Postupne som pridával nové techniky ako maľovanie štetcom, kreslenie ceruzkou či fixami. Začal som to kombinovať a nové veci skúšam v podstate stále.“

Základom úspechu sú okrem samotnej zručnosti pochopiteľne materiály. Tie objednáva umelec zo Spiša cez internet, pričom dbá hlavne na kvalitu farieb, maskovacích a prenášacích fólií, pásiek a ostatného príslušenstva.

Maska Jaroslava Janusa v Slovane

V krátkom čase sa Wolf vypracoval na špičkového dizajnéra, ktorého masky by ste na prvý pohľad neodlíšili od diel z rúk najslávnejších svetových dizajnérov. Niet divu, že porfólio jeho klientov sa utešene rozrastá a svoje zastúpenie bude mať aj na blížiacich sa majstrovstvách sveta v Dánsku.

„Spolupracujem prevažne s brankármi zo Slovenska a Česka. Spomínal som už Marcela Melicherčíka a Paťa Rybára. Z tých známejších chytajú v mojich maskách aj Jaro Janus, Braňo Konrád, Julo Hudáček a najnovšie aj Denis Godla. Masku som striekal aj pre Michala Valenta a veľmi ma mrzí, že som si na neho nenašiel čas aj počas tejto sezóny,“
povzdychol si Wolf, ktorého klientom je aj český brankár Roman Will a zásielky už adresoval aj do Švajčiarska, Talianska a Švédska. 

Výsledný dizajn masky je spravidla prienikom medzi predstavou klienta a realizátora nástreku.


„Každý brankár má nejakú približnú predstavu a zhruba vie, čo by tam chcel mať. Na základe jeho požiadavky sa snažím pripraviť návrh. Niekedy však musím klienta usmerniť, pretože nie všetky veci by vyzerali na maske dobre. Niekedy je potrebné ubrať z motívu, potlačiť niektoré veci. Snažím sa však, aby boli detaily prepracované a aby to napokon vyzeralo čo najkrajšie,
“ vysvetľuje P. Wolf.

Každá maska predstavuje jedinečné dielo a jej príprava si žiada svoj čas. Koľko vlastne trvá zhotovenie nástreku brankárskej masky?

„Závisí od náročnosti motívu. Každá maska by mala mať nejaký príbeh, význam a motív. S nápadom sa potrebujete pohrať
,“ upozorňuje mladý umelec. „Nie je to tak, že tu nastriekam logo, tu číslo a tam farebný pás. Napríklad Braňo Konrád chcel mať na maske klubové logo, morový stĺp, siluetu mesta, na brade číslo a po stranách autá z obľúbenej rozprávky jeho detí – Autá. Napokon sme z toho urobili príbeh, ktorý je navzájom prepojený.“

Maska Branislava Konráda


Hlavným motívom sa tak stali prvky z orloja, ktoré prechádzajú z oblúkových otvoroch na stranách masky po obvode cez bradu. V pozadí je mozaiková textúra z orloja, ktorá tvorí na obvode siluetu mesta s morovým stĺpom. Autá sú ukryté v oblúkových otvoroch, z ktorých vychádzajú postavy. Pozadie masky je v červenej farbe s naznačeným logom klubu v bielej farbe.

„Ak mám pripravený takýto návrh, tak od vybrúsenia masky po finálne nalakovanie uplynú približne dva týždne. Ľahší motív sa dá stihnúť aj do týždňa,
“ vraví P. Wolf.

Samotná príprava nástreku trvá dva dni, potom je treba vybrúsiť pôvodný lak a nastriekať masku plničom, ktorý sa nechá preschnúť. Následne ho umelec jemne prebrúsi a nastrieka bielou farbou. Povrch masky sa zamaskuje fóliou, na ktorú sa nakreslí motív a ten sa následne vyreže.

„Miniatúrne veci si narysujem v počítačovom programe a vyrežem na plotri. Následne sa už len jednotlivé časti fólie odlepujú, zamaľujú, vysušia, opäť prilepia a takto to prebieha vrstvu po vrstve,“
popisuje fázy procesu výroby masky Wolf. „Nakoniec to celé prelakujem, prebrúsim a nanesiem finálnu vrstvu laku. Tá preschne dva dni a potom sa už môže primontovať mriežka a poskladať celá maska.“

Po odoslaní masky si ostáva počkať na televízny prenos a pozrieť sa na to, ako vyzerá finálne dielo v realite.

„Keď potom vidím masku na hlave brankára v kombinácii s dresom, tak je to príjemný pocit. Aspoň vidím, či som sa trafil do odtieňa, keďže som farboslepý a neviem rozoznať niektoré odtiene farieb,
“ usmieva sa Wolf, podľa ktorého sa dá zobraziť na maske prakticky všetko. "Nestretol som sa ešte s ničím, čo by sa nedalo zobraziť. Myslím, že limitom je len veľkosť zobrazenia. Napríklad veľmi malé portréty sa ťažšie robia airbrushom, ale aj to sa dá obísť, ak sa použije iná technika."

Najťažšie sa však rozhodne robia malé portréty založené na detailnosti. "Dal mi zabrať napríklad miniatúrny Deadpool, ktorého som robil štetcom na maske pre Tomáša Halásza do Znojma. Ale čo si najviac spomínam, že mi dalo zabrať, bola maska pre Jara Janusa do repre. Bola veľmi detailná a mal som na to celkovo 9 dní. Vtedy som veľmi nespal a pamätám, že som robil pentelkou portréty Dzurilu a sochy Jánošíka v Terchovej, ktoré som robil bez prestávky 16 hodín"


Maska Tomáša Halásza

Najbližšie si prostredníctvom televíznych prenosov pozrie svoje masky počas majstrovstiev sveta v Dánsku. V súčasnej reprezentácii Slovenska má hneď dvoch klientov – Patrika Rybára a Denisa Godlu.

„Paťovu masku som pripravil pred olympiádou v Pjongčangu. Zaujímavé bolo, že mu prišli presné pravidlá, ktoré sa týkali vecí, ktoré na maske mať nesmie,
“ spomína Wolf. „Nesmeli tam byť žiadne nápisy, iniciálky, čísla a ani olympijské kruhy či logo. Samotný návrh sme museli poslať vopred na schválenie. Času nebolo veľa a preto sme sa dohodli, že zvolíme podobný dizajn, ako mal v Hradci Králové. Len v slovenskom šate. Pôvodný návrh sme párkrát zmenili, keďže mal pôvodne na brade prezývku a číslo. Chceli sme tam dať aj postavy zo Spolkového domu v Skalici, vrátane Jánošíka. To nám zamietli a tak sme tam napokon dali slovenský dvojkríž.“

Maska Patrika Rybára


Motív masky bol inšpirovaný dresmi, ktoré mali Slováci na olympiáde. Tému tvorí modré pozadie so zaujímavou textúrou vrstviacej sa rozliatej farby s prechodom od svetlejšej po tmavšiu, na ktorom sú malé hologramové znaky Slovenska so zväčšujucími sa kosoštvorcovými prvkami ako na dresoch.

„Na vrchnej časti masky je identickým fontom ako na dresoch fosforujúci nápis Slovensko v bielom rozširujúcom sa páse, ktorý je zakrivený smerom nadol presne po bočnej línii mriežky,
“ pokračuje v predstavovaní Rybárovej masky jej autor. „Bradu zdobí slovenský dvojkríž urobený rovnakým štýlom ako nápis, pod ktorým je hologramový vzor z malých písmen S a kosoštvorcov. Biele pásy a modrú plochu na vrchnej časti masky rozdeľuje 8 zväčšujúcich sa kosoštvorcov ako na rukávoch na dresoch. 8 preto lebo každý jeden symbolizuje jeden z ôsmich krajov.“


"Boky masky zdobia freehand namaľované slovenské znaky vycentrované na stred nápisu Slovensko. Pozornému oku neujde, že sú namaľované aj cez bielu mriežku, aby poriadne vynikli. Po celej maske sa nachádza ešte kopec bielych a modrých liniek a kriviek ktoré dotvárajú celkový sketch style. Motív je jednoduchý, no zato premyslený do najmenších detailov,“ pridáva Peter Wolf. 

Umelec zo Spiša má našliapnuté k veľkej kariére a jedného dňa by sa rád dostal na úroveň svetových velikánov z tejto branže. "Inšpirovalo ma viacero skvelých tvorcov masiek a trendy v tomto svete udáva predovšetkým David Gunnarsson. Veľmi pekné práce však majú i Jason Bartziokas alebo David Leroux."

Tvorba masiek predstavuje nekončiaci proces. Brankári totiž zvyknú meniť masky po každej sezóne a Wolf tak aj teraz pracuje na nových prilbách pre Branislava Konráda, Patrika Rybára a z jeho dielne vzíde aj nová maska Júliusa Hudáčka pre Spartak Moskva. 

Masky Petra Wolfa (6 obrázkov v galérii)

Najnovšie z klubu: Slovensko

Pozri viac

Najnovšie z ligy: Majstrovstvá sveta

Pozri viac

Najnovšie z kategórie: MS 2018

Pozri viac

Odporúčame

ProFutbal.sk