HOKEJ.sk HOKEJ.sk

Ticketportal vysvetľuje: Prečo nastali problémy pri štarte predaja lístkov na MS?
zdroj: Michal Šášky

Ticketportal vysvetľuje: Prečo nastali problémy pri štarte predaja lístkov na MS?

Stredajší štart predaja vstupeniek na majstrovstvá sveta v hokeji 2019 na Slovensku neprebehol tak hladko ako si oficiálny distribútor predstavoval. „Chceli by sme sa ospravedlniť fanúšikom za komplikácie, ktoré sme v úplnej miere dokázali eliminovať až o približne hodinu a štvrť od oficiálneho začiatku predaja,“ uviedla Adriana Bujdáková, konateľka spoločnosti Ticketportal.

Spoločným menovateľom všetkých technických komplikácií bola snaha eliminovať priekupníkov lístkov, ktorí si na toto atraktívne podujatie brúsili zuby, píše sa v tlačovej správe spoločnosti Ticketportal. Systém z pohľadu kapacity predaj zvládal a nezlyhal, chyba sa vyskytla v algoritme, ktorý mal odhaľovať podozrivé transakcie. „Od prvej sekundy predaja sme čelili enormnému náporu záujemcov o kúpu lístkov, pričom sme počítali s minimálne päťnásobnými kapacitami, než boli alokované v roku 2011,“ vysvetľuje Eduard Jánošík, zástupca softvérovej spoločnosti Denax. Podľa neho však systém aj tak zvládal zákazníkov obsluhovať.

Zlyhal až obranný mechanizmus, ktorý mal zabezpečiť, aby rad neokupovali priekupníci. „Musíme sa priznať, že algoritmus, ktorý priekupníkov identifikoval na základe viacerých parametrov mohol v niektorých prípadoch zle vyhodnotiť napríklad viacero nákupov z rovnakej IP adresy, hoci mohlo ísť o rôznych ľudí. Neoprávnene tak vyhodil z fronty na čakanie aj tých férových fanúšikov, pre ktorých sme tento systém robili v prvom rade,“ dodáva Jánošík. Problémy boli podľa slov spoločnosti veľmi rýchlo identifikované a algoritmus sa priebežne upravoval, aby k omylom neprichádzalo. V tých časoch mohli zákazníci zaznamenať aj krátkodobé výpadky pripojenia, keď sa reštartoval server. Aj vtedy sa, žiaľ, reštartovalo poradie.

Boj proti priekupníkom ale nebol samoúčelný. Svedčia o tom aj štatistiky, keď rekordom bolo zaznamenaných 80 000 dopytov za sekundu a celkový dátový prenos dosiahol až 1 gigabajt za sekundu. Doterajší rekord spoločnosti Ticketportal bol pritom 12 000 dopytov za sekundu a 800 MB prenos. „Systém sme testovali simuláciou na 60 000 požiadaviek za sekundu, no tento enormný záujem nebol spôsobený skutočnými fanúšikmi, ale botmi, ktorí automatizovali pre priekupníkov čakanie v rade, alebo aj samotný nákup,“ pokračuje Jánošík. Systém bol plne funkčný približne o 10.30 hod.

Boj proti podvodníkom skomplikoval situáciu aj na kamenných predajniach. Systém totiž netlačil vstupenky priamou komunikáciou s tlačiarňou, ale okľukou cez webový server. Vzhľadom na úpravy funkcionality tak síce fungoval predaj vstupeniek bez problémov, no lístky nešli vytlačiť. „V priebehu približne 40 minút sme spustili záložné riešenie a tlač už začala fungovať,“ hovorí Adriana Bujdáková, konateľka spoločnosti Ticketportal. Podľa jej slov však bol pri predaji priamo na výdajných miestach problém aj v tom, že okrem fanúšikov prejavili obrovský záujem aj priekupníci. Tí si chceli kúpiť enormné množstvá vstupeniek v rôznych kombináciách, a tak rad postupoval pomaly, aj keď tlač už fungovala bez problémov. „Limit štyroch vstupeniek na jeden typ podujatia obišli napríklad tým, že si kúpili 4 permanentky, 4 lístky na hrací deň a niekoľko variácií vstupeniek follow your team. To je naozaj neštandardné správanie bežného fanúšika. Na ďalšie kolá máme pripravené riešenia ako obmedziť takéto situácie. V najbližších dňoch to preberieme s organizačným výborom,“ uzavrela Bujdáková.

Najnovšie z kategórie: MS 2019

Pozri viac

Odporúčame

ProFutbal.sk